Настимир Ананиев, бивш шеф на Транспортната комисия към Народното събрание: Джигити си купуват фалшиви табели
- Детайли

Запасяват се, защото започнахме да сваляме номера
- Г-н Ананиев, от 21 януари са в сила промени в Закона за движение по пътищата. С въвеждането им пътните полицаи вече могат да свалят номерата на коли, управлявани от пияни, дрогирани и неправоспособни. Колко автомобила са били дерегистрирани от събота досега?
- Официално още няма статистика, чакаме я от Министерството на вътрешните работи. Това, което ми казаха неофициално, е за първите два дни, за уикенда 21 - 22 януари - над 30 водачи вече са с дерегистрирани коли по новия закон, т.е. са със свалени табели и е започнала процедурата по премахването им от системата на МВР.
- Има опция да се обжалва дерегистрацията. Има ли сред тези над 30 нарушители такива, които обжалват пред съда свалянето на номерата?
- Може да се обжалва при определени обстоятелства. Когато тестват с техническо средство -дрегер, не може да обжалвате, но може да поискате да дадете кръв. Ако шофьорът не е съгласен с резултата от дрегера, има 45 минути в градска среда и час и половина в извънградска, за да стигне до болница и да даде кръвна проба.
Когато ви заловят без книжка, няма как да обжалвате, защото вие или я имате, или не. Тук спор няма. Третата хипотеза е отказ от дрегер, което пак не знам как би могло да бъде обжалвано. Да, може шофьорът да откаже дрегер, ние насила никого не можем да принудим да даде проба, но след като отказва, трябва да има причина за този отказ и това е някакво притеснение. Вероятно шофьорът знае, че е в нарушение. Затова и в тази хипотеза се свалят табелите и автомобилът се дерегистрира. Санкцията е за минимум шест месеца и максимум година.
- За какви нарушения са свалени номерата на тези над 30 нарушители?
- Основното нарушение е липса на свидетелство за правоуправление. Имало е няколко пияни, един дрогиран и един,който е отказал да даде проба с дрегер за алкохол. Но чакаме официалната статистика на МВР. Става дума за цялата страна и сега в Пътна полиция се занимават основно с усложнената пътна обстановка, трудно е толкова бързо да кажат на колко коли са свалени номерата.
- Има ли градове, в които все още не се извършват проверки по новите правила и не се налага наказанието дерегистрация?
- Не. Доколкото знам, в цялата страна има заповед, която гласи, че новият закон е в сила и полицаите си работят съвсем нормално. Но не съм чул да се прави конкретна хайка за нещо. Поне не е обявено. Но категорично в София проверките са най-засилени и сериозни.
- Днес в сила влизат още нови поправки в закона. Какви са те?
- Ако има знак за временен режим за организация и ограничаване на движението, който означава, че временно улицата е затворена, а минете - глобата е в размер на 300 лева, а книжката се отнема за месец. Ако не изпълните инструкциите на органите на МВР, имаше такъв случай с един тираджия, тогава глобата е 1000 лева. а свидетелството се отнема за три месеца.
Тази промяна влиза в сила в петък (б.а. - днес) и след това започват да се налагат санкции. Сега глобата е 20 лева за това нарушение. Освен това има промени със затъмнените стъкла на превозните средства.
- Каква е точно промяната с тъмните стъкла?
- Предните стъкла - двете странични и задното, по принцип е забранено да бъдат затъмнявани. Ако имате огледала за задно виждане, разрешаваме задното и двете задни странични да са затъмнени, т.е. преди беше забранено задното панорамно стъкло да се затъмни, а сега има разрешение за това.
Предните стъкла трябва да отговарят на правило, което казва, че панорамното предно стъкло трябва да е със 75% пропускливост. а двете странични - със 70% пропускливост. При всички задни прозорци няма ограничение за пропускливост.
- Има солени глоби и за шофиране в насрещното и за висока скорост.
- Три са по-важните промени при скока на размера на глобите.
Първата е при каране с висока скорост при три случая - между 31 км и 40, над 40 и над 50 км/ч. В трите хипотези в населено място, извън населено място и когато се превозват опасни товари, стават 700, 600 и 1000 лева глобите. Т.е. паричните санкции стават двойни.
- Има ли данни за глобени за скорост с двойни глоби от влизане в сила на промените?
- Знам как работи МВР и предполагам,че в началото на следващата седмица ще има официална статистика. Сега е минало твърде малко време, за да се каже.
Иначе въвеждаме глоба от 1000 лева и 3 месеца отнемане на книжката в хипотезата,когато се кара в платното за насрещно движение на магистрала и на скоростен път. Имахме няколко такива случая с над 100-120 км/ч в насрещното.
Ако нарушението се повтори, наказанието е 3000 лева и отнемане на книжката за половин година.
Отделно вече има дефиниция за нерегламентирани състезания. И наказанието е една година отнемане на книжката и 3000 лева глоба за участие или организиране на гонка. При второ нарушение санкцията е до 3 години отнемане на книжката и 5000 лева глоба.
- 124 000 шофьори са заплашени със затвор, защото не са сключили задължителна застраховка „Гражданска отговорност".
- Да. Това значи, че този автомобил вече не е в системата на МВР. Автоматично се дерегистрират колите за липса на „Гражданска", без физически да се свалят номерата, но процесът е същият като при дерегистрация на кола, управлявана от пиян, дрогиран или неправоспособен водач. В момента, в който ви спрат, се водите в нарушение на Наказателния кодекс, това е престъпление. Защото ние приехме да се влиза в затвора за подобно нещо.
Четох във Фейсбук коментари - „О, сега ще се запасим с едни фалшиви табели и ще си караме без проблем". С една дума някой ще им ги свали, а те ще си карат с фалшиви табели. Много ясно трябва да се каже - има прието законодателство в Наказателния кодекс. Ако някой бъде заловен да шофира дерегистрирана кола, което значи - кола, която не е в системата на МВР или е с фалшиви табели, може да отиде в затвора за срок до една година.
- В транспортната комисия се обсъждаха множество промени, свързани с младите водачи, но почти нищо не беше прието. Нужни ли са промени за тези, които сега вземат книжки?
- Оставяме младите водачи на 44-тото народно събрание. Искахме да направим много като комисия, но заради политическата обстановка нямахме тази възможност. Ние оттеглихме почти всички текстове и остана само един, който сега влезе в сила - на 21 януари. С него се въвежда понятието „нов водач". Не е млад шофьор, защото може новият водач да не е млад. Всички нови водачи за първите 24 месеца стаж получават 1/3 по-малко точки - 26 вместо 39. Казвам стаж, защото по време на тези 24 месеца, ако изтърпяват наказание като дерегистрация или отнемане на свидетелството, това време не се брои в стажа им.
- Какви други промени трябва да настъпят в закона, за да се подобри пътната обстановка?
- Аз лично виждам няколко неща, които бих направил. Първо трябва да се обърне внимание на изпитите. На подготовката, преди хората да станат шофьори. Там има доста пропуски. Трябва да се намери по-добър и работещ подход. За мен лично самото вземане на книжка трябва да е малко по-трудно, защото е така в цял свят. Взима се по-трудно книжка, даже обикновено в някои страни се кара с придружител известно време. За да се знае, че водачът, които вече шофира самостоятелно, има някакъв стаж, опит.
Другото, което аз много подкрепям, са видеорегистраторите. За мен всички коли, които са купени с публични средства, трябва да бъдат с видеорегистратори. Това значи, че всички, които са за изпълнителна, законодателна, местна власт, трябва да имат видеорегистратори. С тези уреди ще постигнем троен ефект. Ще се вижда кой къде кара - дали някой не ползва служебната кола за лични цели. След това хората, които шофират, ще съблюдават правилата на движение. Ако ги нарушат, това ще е видно. Третото е, че ще виждат другите, ще ги следят и ако някой наруши закона, ще може да бъде санкциониран. По този начин ще въведем една от работещите мерки - повече видеонаблюдение от гледна точка на безопасност на пътя.
Източник: вестник "Телеграф"